Just nu är det mycket långa leveranstider på allt i webshopen pga sjukdom. Lägg ingen beställning om detta inte är ok med dig. Tack för din förståelse!

Försäljningsvillkor

Det finns ingen minsta beställningsavgift.
Alla varor anges inklusive svensk moms. Jag har F-skattesedel.  

Angivna priser på frakt gäller enbart kunder bosatta i Sverige. Kontakta mig på jenny@fron-och-sant.se om du inte bor i Sverige och vill handla, INNAN du försöker lägga en beställning, så ser vi om vi kan hitta en lösning som passar oss bägge. Jag kan inte skicka lökar till länder utanför EU, fröer får bara beställas enligt respektive lands införselregler. Vid beställning av lökar eller andra tunga produkter utanför Sverige skickas de enligt gällande prislista för frakt som du hittar på www.posten.se. 

Betalning & leveranstid
Du kan betala via förskottsbetalning till Bankgiro eller Plusgiro. Du kan även betala direkt vid köpet med bank- och kreditkort eller direktbetalning i din internetbank via Payson. Du kan även välja betalningsalternativet faktura via Payson, eller e-faktura samt pappersfaktura via Billogram. En avgift om 25:- tillkommer om du väljer att betala via pappersfaktura från Billogram eller Paysonfaktura. E-faktura samt övriga betalsätt är kostnadsfria.

Varorna skickas normalt inom 7 arbetsdagar från det att din betalning kommit oss tillhanda, eller fakturabeställning kommit in. Notera att vissa banker tar 3 dagar på sig för att överföra pengar till andra banker. Var noga med att märka betalningen med samma namn du använt vid din beställning, samt ordernummer om du gör en inbetalning. Försäkra dig om att banken vidarebefordrar denna information. Bankgiroinbetalning är den långsammaste av de betalningsmetoder du kan använda. Har du bråttom att få dina fröer - välj att betala med kort eller faktura i kassan, och maila mig i ett separat epostmeddelande att det är brådskande så ska jag göra mitt bästa när det gäller att prioritera din beställning.  

Fakturabetalning via Payson
Jag erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 25kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Det är alltså mycket viktigt att du dubbelkollar så att e-postadressen blivit rätt ifylld!  

Fakturan skickas ut med e-post samma dag som varorna skickas till dig.
Vid försenad betalning skickar Payson en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60kr tillkommer.
Payson debiterar även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag.
Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160kr tillkommer.
Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB.  

E-fakturabetalning via Billogram
Väljer du detta betalsätt kommer en faktura att mailas till dig via epost när varorna skickas. Betalningsvillkor är 20 dagar och det är ingen avgift för att använda detta betalsätt. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Det är alltså mycket viktigt att du dubbelkollar så att e-postadressen blivit rätt ifylld! Om fakturan ej betalats i tid kommer en betalningpåminnelse att mailas ut, med en avgift på 50% plus lagstadgad dröjsmålsränta. Om fakturan ej betalats efter ytterligare en påminnelse så går ärendet vidare till inkasso.

Fakturabetalning via Billogram (pappersfaktura)
Väljer du detta betalsätt kommer en pappersfaktura att skickas hem till dig samtidigt som varorna skickas. Betalningsvillkor är 20 dagar och avgiften för att använda detta betalsätt är 25:-. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Om fakturan ej betalats i tid kommer en betalningpåminnelse att mailas ut, med en avgift på 50% plus lagstadgad dröjsmålsränta. Om fakturan ej betalats efter ytterligare en påminnelse så går ärendet vidare till inkasso.

Leveranssätt
Varorna skickas som frimärkt brev eller skrymmande brev eller skickalätt via Posten, eller som Schenker privatpaket. Ett skrymmande brev(allt utom fröer) eller paket måste hämtas ut snarast från Postens utlämningsställe eller från din DHL/Schenker Servicepoint för att vi skall kunna garantera skicket på varorna.  

Lämna en fungerande epostadress och ett fungerande mobilnummer för att vara säker på att aviseringen fungerar som den ska! De kommer inte att lämnas vidare till någon annan, utan bara användas för avisering.

Enhetsfrakt inom Sverige för fröer är 25:-, enhetsfrakt inom Sverige för allt annat är 59:-. Det betyder att jag bjuder på den del av fraktkostnaden som överskrider 59:-, som en storkundsrabatt.  

Ångerrätt
Distansavtalslagen ger dig rätt att ångra ett köp inom 14 dagar om handlar som privatperson. Detta gäller dock inte levande växter (här inberäknas även fröer och rotknölar samt lökar). Vid retur av produkter, annat än växter, står kunden för returportot. Förpackningen skall vara obruten vid retur, och varan oanvänd, annars gäller inte ångerrätten.  

Om du vill ångra ett köp skickar du ett e-postmeddelande till jenny@fron-och-sant.se inom 14 dagar. Skicka inga varor innan du haft kontakt med oss.  

Köparen står för returfrakten och risken för varorna tills de anländer till Jennys frön & sånt. Du måste se till att varorna packas ordentligt för att undvika transportskada. Varorna måste vara returnerade och Jennys frön & sånt tillhanda senast 20 (tjugo) arbetsdagar från den dag du tagit emot dina varor. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Återbetalning görs sedan till det av dig angivna bankkontot. 

Reklamation
Vid felleverans (fel antal, fel vara, fel på vara) ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt, så felet kan rättas till. Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade varor, enligt Postens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Alla produkter är i gott skick när de lämnar Jennys frön & sånt. Vi ansvarar inte för vidare odling av plantor, frön, lökar eller knölar hos kunden. Eventuella fel och skador på mottagna produkter skall meddelas oss inom 5 dagar från mottagen leverans. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vi använder oss av kakor för att erbjuda våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du användning av kakor.